• کابینۀ شخصی

تحلیل بنیادی بازار

تجزیه و تحلیل بازارهای مالی و کالایی

یک مشکل کمتر

در طول هفته گذشته، تمام توجه سرمایه گذاران معطوف به توانایی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان برای دستیابی به توافق بر سر سقف بدهی ملی و اجتناب از نکول بود. گویا توافق اولیه انجام شده، و اکنون در اختیار کنگره قرار گرفته است. اگر اعضای احزاب دموکرات و جمهوری خواه به این توافق رای مثبت بدهند، بزرگترین اقتصاد جهان می تواند از نکول جلوگیری کند.
این سناریو همچنان محتمل ترین است و به احتمال زیاد، منجر به کاهش نسبتاً شدید بازده اوراق قرضه کوتاه مدت دولت ایالات متحده خواهد شد. اجازه دهید یادآوری کنم که هفته گذشته بازده اوراق بهادار با سررسید یک ماهه از 6٪ گذشت، اما در اوایل ماه می، زیر 4.5٪ بود و در پایان آوریل به زیر 3.5٪ رسید.
کاهش شدید بازدهی ابزارهای بدهی کوتاه مدت، دلار آمریکا را تحت فشار قرار خواهد داد. این سناریو رشد شاخص های سهام و قیمت کالاها را نیز در نظر می گیرد. با این حال، هنوز نمی توان روی رشد پایدار حساب کرد، زیرا علاوه بر تهدید نکول، هنوز مشکلات زیادی وجود دارد.

تورم آمریکا

روز جمعه شاخص بهای مخارج مصرفی شخصی منتشر شد. با کاهشی که پیش بینی شده، این رقم نسبت به سال گذشته و ماه به ماه افزایش یافته است. در نتیجه، احتمال افزایش نرخ بهره پایه توسط فدرال رزرو آمریکا به طرز چشمگیری افزایش یافته است. به همین دلیل است که با وجود توافق بر سر سقف بدهی ملی، شاهد فروش دلار آمریکا نیستیم.
ابزار نظارت بر نرخ فدرال رزرو بر اساس قیمت‌های آتی فعلی برای نرخ 30 روزه وجوه فدرال است، که معمولاً نشان دهنده انتظارات بازار در مورد احتمال تغییر در نرخ های بهره ایالات متحده است، به احتمال 61.8 درصدی برای افزایش 0.25 درصدی اشاره می کند. به یاد بیاورید که هفته گذشته این شاخص زیر 35٪ بود و دو هفته قبل از آن، زیر 10٪ بود.

رشد نرخ بهره کلیدی فدرال رزرو

افزایش بعدی نرخ بهره پایه فدرال رزرو ایالات متحده یک عامل اساسی نزولی برای بازار سهام است، اما در عین حال برای دلار آمریکا یک عامل صعودی است. با این حال، باید به این موضوع کمی دقیقتر نگاه کرد. افزایش دیگر نرخ بهره باعث گران شدن پول می شود و مشاغل و خانوارها را مجبور می کند تا از سپرده های خود به جای وام استفاده کنند. به بیان ساده تر، این سناریو می‌تواند وضعیت در بخش بانکی را بدتر کند و سرمایه‌گذاران را از بازار سهام و طبقات دارایی‌های پرریسک‌تر مانند ارزهای دیجیتال بترساند.
افزایش نرخ بهره پایه، که در حال حاضر محتمل ترین سناریو است، یک عامل بازدارنده قوی برای بازار سهام، دارایی های کالایی و البته ارزهای دیجیتال است.